PAGE  
14

HATE RADIO

I. RADIO IN AFRICA
Radio and Development in Africa: A Concept Paper
Mary Myers

August 1, 2008

According to the paper, radio is still the dominant mass medium in Africa with the widest geographical reach and the highest audiences compared with television (TV), newspapers, and other ICTs. The author states that radio seems to have proven itself as a developmental tool, particularly with the rise of community and local radios, which have facilitated a far more participatory and horizontal type of communication. According to the paper, there has been a re-discovery of radio in the context of new ICTs, with technology making radio into a more two-way medium. Radio can also help bridge the digital divide by providing a powerful tool for information dissemination and access, especially for hard-to-reach rural audiences.

The paper explains that one of the main challenges for developmental content on African radio is the need to produce programmes on a tight budget. The prevailing culture of African radio is that of the live broadcast, rather than pre-prepared programmes (i.e. dramas, magazines, talk-shows involving experts), although there are many excellent examples in the latter categories. Advantages offered by the internet are still hampered mainly by cost and infrastructure problems, but there is a definite trend towards African broadcasters gradually getting online and using the web to network with each other, enhance their output, get themselves known in the wider world (websites and blogging), and to build their own capacities. There is also still little known about the ways in which the internet is impacting on African radio, although mobile phones have revolutionised radio reporting and audience participation.

This report identifies and discusses some of the challenges facing radio, including issues of gender and minority access and inclusion in radio broadcasting; the issue of inciting violence and radio's "double-edged" nature in vulnerable societies; questions of sustainability and whether or not developmental - and/or 'public-service' - radio is a viable concern from an economic standpoint. Underlying all these questions is the challenge of how to measure the impact of radio; finding appropriate methodological tools and forums to do so; and the problem of defining and researching behaviour change. 

According to the author, looking at future trends, technology is changing fast but seems to be enhancing rather than replacing radio. Future developments involving the convergence of radio and mobile telephony are particularly exciting but internet-based radio, pod-casting, and “any time any place” radio-listening via mobile devices such as MP3 players are some way off. Radio is likely to be challenged increasingly by TV, although this is actually a slower process than may first appear. At the level of international donor support, radio has been brought back into the ICT family, and there is renewed interest at the policy level.

The paper suggests that systematic and reliable data on the radio sector is underdeveloped or non-existent and this is hampering commercial and aid investment. Thus, there is a need for “Radio, Convergence, and Development in Africa” to conduct research to better understand the sector and the potential impacts that can be had from enhancing the medium with the use of ICTs. 

The power of radio in Rwanda

Posted By Evgeny Morozov 



 HYPERLINK "http://www.addthis.com/bookmark.php?v=20" \t "_blank"  INCLUDEPICTURE "http://www.foreignpolicy.com/images/091022_meta_block.gif" \* MERGEFORMATINET 


Tuesday, April 14, 2009 - 3:20 PM Share
 
Foreign policy magazine

Amidst all the type about social media, it's easy to forget that radio plays a much more important role, often being the only media available (this is why projects that combine the power of radio with the power of mobile - another ubiquitous technology - are so attractive to me; Zimbabwe's Freedom Fone in particular). 

Rwanda is one country where it's easy to lose faith in the power of radio, as it was widely used in the genocide, often giving details of people and targets to be attacked. Thus, it was great to see an op-ed in The Philadelphia Inquirer today that described the positive power of radio in bringing reconciliation to Rwanda (the piece followed a group of Rwandan girls who produce their own radio program). Good to see such a useful medium rehabilitated so fast...

Last week, in commemoration of the genocide, Urungano focused on reconciliation. The girls went into the countryside and found a mutual support group of genocide victims and perpetrators who, despite their tragic past of conflict, travel together from village to village to teach and model reconciliation. By selecting this topic, the girls sent a powerful message about their vision of the Rwanda they want to live in. And everyone in Rwanda is listening.

For us in the West, it is hard to imagine how relevant - how essential - radio still is to some. In Rwanda, radio is TV, Internet, newspapers, Facebook, and Twitter all wrapped up in one. Here, the potential of radio is unbelievable, almost as unbelievable as the genocide it fueled.

There is something about the sound of a single voice that entices our imagination to fill in the details. Radio leaves room for us. And where radio is the only major medium, the relationship between it and its listeners is a potent one 

II. RWANDAN GENOCIDE—THE ROLE OF RADIO

Radio Milles Collines

Interview with rsf rep. re: media and Rwanda genocide  

http://www.youtube.com/watch?v=2dqanEausNk

The sound of hatred

BBC News Online, Monday 21 June 1999

At the end of last year, a radio station calling itself Voice of the Patriot was heard broadcasting in the Bukavu region, in the east of the Democratic Republic of Congo, near the borders with Rwanda and Burundi. 

The radio, thought to be using a mobile transmitter in the mountains above Bukavu town, issued warnings that Tutsi soldiers from Rwanda and Burundi were coming to massacre local residents. 

Though it called itself a "political radio", Voice of the Patriot was a new manifestation of a phenomenon which has accompanied, some say fuelled, the region's violence in recent years: Hate Radio. 

The message it broadcast was simple, and insistent: "These Tutsi killers who invaded our country continue to prepare themselves to plant their flags on both sides of the border ... you know the cunning of those people ... They come with guns, they come to kill us." 

The Tutsi-dominated armies in Rwanda and Burundi blame continuing clashes and deaths on extremists among the Hutu population, which in both countries makes up about 80 per cent of the population as a whole. 

Relations between the Hutu majority and the Tutsi-led governments in each country are increasingly polarised, and the resulting instability threatens to spill over to the rest of the region. 

Militant Hutu groups have organised themselves across the borders in Tanzania and the Democratic Republic of Congo, formerly Zaire. 

Broadcasting in local languages, French and the local version of Swahili, Voice of the Patriot was reportedly run by an opposition group in eastern Congo's South Kivu region comprising Hutu rebels from Rwanda and Burundi, and Congolese opposition factions. 

Rwanda's "final war" 

At the time of the Rwandan genocide, a radio calling itself Radio Television Libre des Mille Collines became infamous as a result of its broadcasts inciting Hutus to kill Tutsis. 

Established in 1993, the privately-owned radio initially criticised peace talks between the government of President Juvenal Habyarimana and the Tutsi-led rebels of the Rwandan Patriotic Army. Hardline Hutus saw the peace process as a threat to their power base. 

After Habyarimana was killed when his plane was shot down in April 1994, the radio called for a "final war" to "exterminate the cockroaches." It played a role in organising militias, broadcast lists of people to be killed and, above all, incited hatred: 

"In truth, all Tutsis will perish. They will vanish from this country ... They are disappearing little by little thanks to the weapons hitting them, but also because they are being killed like rats." 

As the forces of the Rwandan Patriotic Front moved down through the country during 1994, the broadcasters of Radio Mille Collines fled across the border into what was then Zaire. 

"The radio that tells the truth" 

Around the same time, Burundi too got its own hate radio. Using the same formula as Radio Mille Collines, a station calling itself Radio Rutomorangingo ("The radio that tells the truth") began broadcasting catchy music interspersed with messages to rise up against "the Tutsi oppressor". 

Initially based in the forests of southwestern Rwanda and northwestern Burundi, the radio was run by the National Council for the Defence of Democracy, or CNDD, a Hutu rebel group. 

After some months, the radio changed its name to Radio Democracy and toned down its broadcasts. Article 19, the anti-censorship human rights organization, argues that the radio did not directly incite genocide. 

But listeners were left in no doubt about the radio's message of hostility towards the Tutsi-dominated military authorities: "All Burundians, make bows and poisoned arrows, remain alert and fight the ... soldiers," it said in a broadcast in late 1995. 

The radio eventually moved to eastern Zaire, where it continued broadcasting until the CNDD's armed wing lost its rear bases with the advance of Laurent Kabila's forces through the region in 1996. 

Peace radios 

Others have recognised the power of radio as a medium for spreading a message among the region's poor and mostly rural population, where literacy levels are low and there is little access to other sources of information. 

There have been several initiatives to target the region with "peace radios" - broadcasts providing impartial information in an attempt to counter the messages of hatred. 

Radio Agatashya was set up by the Swiss charity Fondation Hirondelle in 1994 to broadcast regional news to hundreds of thousands of Rwandan refugees in Zairean camps, in their own language. 

The radio has since expanded its operations to Burundi, where it works with an NGO running Studio Ijambo radio in Bujumbura. Radio Umwizero, started by European Commissioner Bernard Kouchner, is another such initiative. 

The BBC set up a service broadcasting in the local vernaculars, Kinyarwanda and Kirundi, to provide news "untainted by a hidden agenda", and Voice of America set up a similar service aimed at reuniting families. 

Stopping the broadcasts 

These are signs that the international community, still blamed by the current Rwandan leadership for failing to intervene to stop the killings in 1994, takes the threat of hate radios seriously. 

Some of the most prominent figures associated with Mille Collines radio have been put on trial at the International Criminal Tribunal for Rwanda in Arusha, Tanzania, though many others, who fled Rwanda after the genocide, are still at large. 

General Romeo Dallaire, the commander of the UN peacekeeping operation in Rwanda at the time of the genocide, is one of those who has testified at the hearings. 

He has argued that a stronger mandate and better equipment for his forces could have prevented the killings. 

He also had something to say about the role of hate radios: "Simply jamming [the] broadcasts and replacing them with messages of peace and reconciliation would have had a significant impact on the course of events." 

From idrc.ca

	The pre-genocide case against Radio-Télévision Libre des Milles Collines




Document(s) 33 of 37 


Simone Monasebian

Wars are not fought for territory, but for words. Man's deadliest weapon is language. He is susceptible to being hypnotized by slogans as he is to infectious diseases. And where there is an epidemic, the group mind takes over.
Arthur Koestler (1978)

On 3 December 2003, the judges of the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) convicted Ferdinand Nahimana and Jean-Bosco Barayagwiza of genocide, direct and public incitement to commit genocide, conspiracy to commit genocide, crimes against humanity (persecution) and crimes against humanity (extermination). Nahimana and Barayagwiza were the directors of Radio-Télévision Libre des Milles Collines (RTLM), Rwanda's first private radio station. RTLM, which broadcast from July 1993 to July 1994, was found to have fanned the flames of hate and genocide in Rwanda. The case against Nahimana and Barayagwiza, in what was referred to as 'the Media Trial', raised important principles concerning the role of the media, which had not been addressed at the level of international criminal justice since Nuremberg. Nahimana was sentenced to life in prison and Barayagwiza received a sentence of 35 years (ICTR 2003: para. 1106–7).

The jurisdiction of the ICTR was limited to serious violations of international humanitarian law committed between 1 January and 31 December 1994 (ICTR n.d.). However, in their deliberations, the judges also considered RTLM's 1993 broadcasts (ICTR 2003: para. 103–4, 953, 1017). The judgement received worldwide attention. A New York Times editorial heralded the verdicts as 'rightly decided', 'welcome', 'pos[ing] no threat to journalistic free speech' and 'demonstrat[ing] that the international community will demand justice for those who committed crimes against all humanity' (NYT Editors 2003). Even renowned American free speech advocates heralded the convictions (Abrams 2003).

If ever there was a textbook case of broadcasting genocide, RTLM's emissions after 6 April 1994, fit the bill – chapter and verse. Most political, legal and humanitarian activists would agree that RTLM's post-6 April broadcasts should have been stopped.1 Can the same be said of the pre-6 April broadcasts which the judges also criminalized?2 This paper looks at those earlier broadcasts, so that we may better answer what should have been done about them at the national and international levels. It is only by answering that question that we can know when is it too early or too late to shut down hate media before it begins broadcasting genocide.

Although the ICTR judges found the pre-plane crash broadcasts to be violative of international humanitarian law regulations, such as those in Articles 19 and 20 of the International Covenant of Civil and Political Rights (UN 1966), some human rights organizations have found otherwise. In Broadcasting Genocide: Censorship, Propaganda and State-Sponsored Violence in Rwanda 1990–1994, Article 19, the international centre against censorship, writes that there is no freedom of expression issue with regard to RTLM broadcasts after the plane crash as 'giving orders to carry out human rights abuses is not protected whether this is done in writing, orally by two-way radio or by public broadcast ... International law clearly permitted external intervention to jam broadcasts at [the post-plane crash] stage, which is the course of action which should have been undertaken' (Article 19 1996: 166–7).

In the view of Article 19, however, RTLM's hate speech before the plane crash should not, and could not, have been banned or jammed. They argue that '[t]he emphasis should rather be on promoting pluralism in privately owned media and supporting attempted reform of the state broadcasting system as a means of marginalizing extremist propaganda and developing the middle ground' (Article 19 1996: 171). They go on to conclude that the owners of RTLM should only be indicted for charges brought in relation to post-plane crash broadcasts.
The Impact of Hate Media in Rwanda

	By Russell Smith 
BBC News Online Africa editor 


[image: image5.png]



The United Nations tribunal in Arusha has convicted three former media executives of being key figures in the media campaign to incite ethnic Hutus to kill Tutsis in Rwanda in 1994. 
	[image: image6.jpg]



The 'Hate media' trial began in 2000


It is widely believed that so-called hate media had a significant part to play in the genocide, during which some 800,000 Tutsis and moderate Hutus died. 

There is also little doubt that its legacy continues to exert a strong influence on the country. 

The most prominent hate media outlet was the private radio station, Radio Television Libre des Mille Collines. 

Cockroaches 

It was established in 1993 and opposed peace talks between the government of President Juvenal Habyarimana and the Tutsi-led rebels of the Rwandan Patriotic Front, which now forms the government. 

After President Habyarimana's plane was shot down, the radio called for a "final war" to "exterminate the cockroaches." 

	[image: image7.jpg]



About 800,000 people died in Rwanda's 100-day genocide in 1994


During the genocide that followed it broadcast lists of people to be killed and instructed killers on where to find them. 

The BBC's Ally Mugenzi worked as a journalist in Rwanda during the genocide and says there was no doubting the influence of the RTLM. 

"RTLM acted as if it was giving instructions to the killers. It was giving directions on air as to where people were hiding," he said. 

He himself said he had a narrow escape after broadcasting a report on the Rwandan media for the BBC. 

They announced on the radio he had lied about them and summoned him to the station to explain himself. He spent three hours there, justifying his report. 

General Romeo Dallaire, the commander of the UN peacekeeping operation in Rwanda at the time of the genocide, said: "Simply jamming [the] broadcasts and replacing them with messages of peace and reconciliation would have had a significant impact on the course of events." 

As the Tutsi forces advanced through the country during 1994, the broadcasters of Radio Mille Collines fled across the border into what was then Zaire. 

Media 

Prosecutors in the Tanzanian town of Arusha at the International Criminal Tribunal for Rwanda argued that RTLM played a key role in the genocide during the trial of the radio's top executives Jean-Bosco Barayagwiza and Ferdinand Nahimana. 

Mr Barayagwiza boycotted the trial and was sentenced to 35 years. Mr Nahimana was given life in prison. 

Hassan Ngeze, who ran an extremist magazine called Kangura was also sentenced to life. 

	[image: image8.jpg]



The tribunal has secured just a dozen convictions in a decade


Their defence relied on the often ambiguous nature of the comments - which they say were aimed at the advancing Tutsi rebels under General Paul Kagame rather than at civilians. 

President Kagame's government has used the recent memories of hate media to justify keeping a tight reign on its own media. 

Just last week, the country's only independent newspaper, Umeseso, had copies of its newspaper seized and journalists arrested for publishing articles critical of the government. 

Rwanda also still lacks a private radio station and the government exerts control over most of the media outlets. 

This helped ensure landslide election wins for the RPF during the first post genocide multi-party elections this year. 

The government promises to introduce a more open media soon. 

There will be many hoping that the hate media verdicts delivered in Arusha on Wednesday will help that process along. 
BBC: Radio journalist Valerie Bemeriki convicted for genocide in Rwanda

Passing the news on conviction of journalist Valerie Bemeriki for genocide:

(BBC, December 14th 2009.)

A Rwandan journalist who encouraged Hutus to slaughter Tutsis during the 1994 genocide has been jailed for life.

During her trial Valerie Bemeriki admitted to inciting violence.

In one broadcast attributed to her she told her listeners: "Do not kill those cockroaches with a bullet - cut them to pieces with a machete."

She was one of the most prominent voices of Radio Mille Collines - a station which became notorious for its encouragement of the slaughter.

The station was launched in 1993, backed by relatives of Hutu President Juvenal Habyarimana - whose death in a plane crash helped to trigger the genocide.

Two senior executives of Radio Milles Collines have previously been sentenced to long jail terms by the UN's Rwanda tribunal, based in Arusha, Tanzania.

About 800,000 ethnic Tutsis and moderate Hutus were slaughtered in 100 days in Rwanda.

A local court convicted Bemeriki of planning genocide, inciting Hutus, and complicity in several murders. 

III. ELECTRONIC PEACEKEEPING—COULD IT WORK?
Propaganda for Peace

By Keith Spicer; from the New York Times
Published: December 10, 1994

OTTAWA— Hate campaigns on Serbian and Croatian television helped brew Bosnia's horrors. 

The Hutus' Radio Mille Collines ordered half a million murders and a death march of two million Rwandans. 

The United Nations staggers under an unpaid peacekeeping bill of nearly a billion dollars. Yet the instruments that keep running up the bill -- military interposition, humanitarian aid, economic embargoes, diplomacy -- all fail to end root conflicts. 

Could the U.N. head off or stop ethnic wars by mobilizing airwaves that are too often used to set them off? Used against (and by) dictators and demagogues, broadcasts are subversive. 

That's why Serbian aggressors put such a high priority on destroying or capturing Bosnian radio and TV stations. And that's why the Hutus set up a mobile radio transmitter 24 hours after the U.N. stopped Radio Mille Collines. 

Unlike printed media, both radio and TV reach all social and cultural groups, especially the illiterate or poorly educated, whom dictators so easily manipulate. 

Broadcasts can convey anti-racist facts and perspectives in the same powerful way that hate is peddled. They are fairly inexpensive; they require only a modest amount of equipment and supplies, and only a few staff members. They are hard to silence. And they risk no lives, or very few. 

How could the U.N., and perhaps NATO and other regional security organizations, make electronic peacekeeping work? 

Broadcasting can help stifle ethnic conflict before and during armed combat. Networks of "early warning" volunteers could advise the U.N.'s 24-hour situation center of hate campaigns that preach violence. Such networks are already run informally by independent media groups. 

The Security Council could order a new, well-equipped media section in its Department of Peacekeeping Operations to broadcast corrective news and views to places inundated with aggressive propaganda. 

At the heart of such an effort -- call it propaganda for peace -- should be a handful of experts in the use of the media for war and peace. They should be trained in politics, mass psychology and traditional and unconventional warfare. 

If war broke out despite their efforts, the department would have standing authority to ship transmitters and media experts to the region to fight back with facts and balanced comment. 

In some situations, saving lives might temporarily demand jamming or incapacitating mass killers' transmitters. But the emphasis should always be on freedom: on countering evil voices, not silencing them. 

At both stages, volunteers from the West's private media aid organizations -- for example, Article 19 in England and Reporters Sans Frontieres in France -- could be enlisted to bring their beliefs, resources and specialties to help the U.N. 

Why hasn't the U.N. taken up information diplomacy as an obvious and routine peacekeeping instrument? 

First, because some governments may still not believe that transmitters can save as many lives as soldiers or relief supplies. They ask, Isn't broadcasting some kind of public relations frill -- like the U.N.'s Department of Public Information? The analogy is wrong. Public relations has nothing to do with peace-keeping. 

Second, cynics argue that a few chummy broadcasts won't sway people with blood in their eyes. If so, why the dictators' frenzy to prevent any syllable of peaceful talk? 

Third, some governments fear that allowing radio and TV to invade so-called sovereign airwaves might one day be turned against them. That's why the West backed Serbia against free Bosnian journalists who tried to use unauthorized frequencies to broadcast factual peace propaganda on the "pirate" radio ship Droit de Parole. But shouldn't the frequency of death in wartime override niceties of radio frequencies? 

Fourth, the U.N.'s Legal Directorate, conservative as are all legal departments, sees no mandate for such untraditional roles. The Security Council should instruct U.N. lawyers to devise new theories, as they always can, to fit the needs of their political masters. 

A few journalists may be skittish about anything that seems to involve the news media in public purposes. But we're not talking about corrupting the media. We're talking about using technology, a few volunteers and some vision -- all at a pittance -- to stop ethnic bloodbaths. 

We're talking about using our heads to stop wars that always start, and end, in somebody's head. 

Keith Spicer is chairman of the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (the Canadian equivalent of the Federal Communications Commission).

IV. HATE RADIO AND UGANDA

MUNYONYO, UGANDA--As I peered out at the Ugandan radio journalists in my peace journalism class, I came to the stark realization that they are literally in a position to make life and death decisions.

Radio in this part of the world is that important, that influential. The wrong words said the wrong way at the wrong time can, and have, led to violence, even death.

Radio has a singular, awesome power here in Uganda, and throughout much of Africa. For many, radio is the only medium available, since it requires neither electricity nor the ability to read. It doesn’t depend on broken down trucks and rutted roads for delivery. Also, radio is often the only medium that speaks in tribal languages. Radio is the preeminent source of news and information here, especially in rural areas. Imagine newspapers, TV, and Internet rolled into one, and then you can begin to see its true impact. So, consider radio’s centrality to daily life here, factor in traditional tribal disputes and rivalries, add in a population that often lacks media savvy and is thus easy to manipulate, and you have a recipe for potential disaster.

Sadly, recent history in two countries that border Uganda demonstrates the frightening power of radio stations to manipulate their listeners. In Kenya in 2008, 800 people were killed and 250,000 forced to flee their homes following post-election violence. Hate-filled radio broadcasts played a hand in the mayhem, helping to incite tribal violence. Tribal language broadcasts urged listeners to “take out the weeds in our midst” and referred to other tribes as “animals from the west” who want to take over “our kingdom.” “It has been thinly veiled, but it is clearly hate speech, and to a large extent the violence we’re seeing now can be attributed to that,” Kamanda Muchecke of the Kenyan National Commission on Human Rights told the London Daily Telegraph.

Even more frightening was the role hate radio played in the 1994 genocide in Rwanda where 800,000 people were killed. Radio Milles Collines has become notorious for its role, which began with hateful speech directed against the Tutsi minority that devolved into thinly veiled references to exterminating “cockroaches”, and finally ended with the station “actually broadcast(ing) lists of people to be killed in various regions.” (Australian Broadcasting Corporation interview, 24 Sep, 2005). “In fact, (Milles Collines) told people to go to work, and what that meant was to take up their machetes and actually do the work of killing the minority group.” 

As we discussed hate radio and its potential to ignite violence in Uganda, I asked if radio-incited bloodshed like that which occurred in Kenya and Rwanda could happen here. All the students unhesitatingly answered yes. Why? It could happen here because of the power of radio, and the ease of manipulating the populace. One student journalist noted that the most important identity people have in Uganda is tribal identity, and if they see their tribe threatened, they would do what is necessary, on the air, to protect their people. Several other students nodded in agreement.

So, I asked, does this mean that tribal identity supercedes one’s identity as a journalist? Several other students spoke up and said that although they are loyal to their tribe, they also have a commitment their listeners, to society as a whole, and ultimately, to the truth. I was heartened by this response. One student saw the actions of inflammatory journalists in Rwanda and Kenya as foolish and irresponsible. He observed that these journalists enjoyed the power of stirring up a mob, but realized too late that it was impossible to stop the crowd before it got out of hand. It sounded to me a bit like someone who lights a fire, only to watch in horror as it burns out of control.

Seizing on the issue of tribal identity, I led a discussion about what is best for their people, regardless of tribe. Did any of the tribes benefit from the violence in Kenya or Rwanda? Is Uganda a better place after 20 years of civil war? I emphasized that the best thing journalists can do for their tribe, and for their country, is to promote peace, not inflame passions and hatred. Certainly, violence has left no winners here in the Great Lakes region of Africa.

As we closed the emotional discussion, I was encouraged when one student said that “it’s up to us to spread the word” about the power of radio, and the awesome responsibility radio journalists here have to use their platform to promote peace and reconciliation instead of hate and violence. All I could think was that the clock is ticking here in Uganda, and that I better teach as many peace journalism seminars as quickly as I can.

--Steven Youngblood

