



Uganda: CBS Staff Defend Radio on Buganda Riots

Hillary Nsambu

9 March 2010



Kampala — The employees of the closed Central Broadcasting Services (CBS) radio station have argued that the station was only used to mobilise people to attend the function of the Kabaka of Buganda in Kayunga, but not to cause violence.

This was in the staff's response to the counter-claim filed by the Attorney General (AG) in a suit filed against the Government over the closure of CBS last September.

In the counter-claim, the AG wanted the radio station to pay damages to the Government for the loss of life and property suffered during the September 2009 riots. The riots erupted when the Kabaka was stopped from visiting Kayunga.

Represented by Katende, Ssempebwa and Company Advocates, the plaintiffs argue that the radio never incited the public to riot or cause ethnic tension as the AG claims.

It always mobilised Baganda and other well-wishers to attend the Kabaka's functions and visits to his traditional subjects in all parts of Buganda as the Constitution, the employees said.

It is further argued that by the time the radio mobilised the people to visit Kayunga, the Government had not banned the Kabaka from visiting the region.

They also argue that as soon as the Government banned the Kabaka from visiting Kayunga, the radio station stopped mobilising citizens to attend, and the Broadcasting Council immediately closed the station.

The plaintiffs also contend that the chaos erupted because of barring of the Katikkiro of Buganda from proceeding to Kayunga and not from the actions of the radio station as the Government alleges.

The station's staff contend that their radio was taken off air and licence withdrawn on the orders of the Minister of Information, but because that they incited violence among the public.

They also argue that the terms and conditions that were imposed before the broadcasting licence was granted to the radio station by the council were outrageous and do not conform to the electronic media Act. The Act forbids the prevention of the broadcasting of programmes on account of their contents.




Uganda: Mao Attacks Museveni over Buganda Radio Closure

Micheal J Ssali

9 March 2010


Masaka — The newly-elected president general of the Democratic Party, Mr Norbert Mao, used his two-day tour of Masaka to turn his guns on Mr Museveni and his thorny relation with Buganda.
Mr Mao, the first non-Muganda to lead the DP executive, criticised the President for shutting Buganda Kingdom's Central Broadcasting Services (CBS) Radio and demanded that it be re-opened.

He also criticised Museveni for personalising Buganda Kingdom issues, saying institutions like the Media Council should have played a central role to resolve the misunderstandings.

"It is clear that he wants to destroy the kingdom by denying it a voice and revenue. He wants to frustrate the kingdom's efforts to grant school bursaries to your daughters and sons. If it was the issue of people abusing him using the radio, why didn't he deal with those people as individuals?"

Mr Mao, who was received by large enthusiastic crowds at all his events including a prayer session at Kitovu Catholic Church, sought advantage over Museveni on the federo debate pledging that he would grant the kingdom its wish of a federal status if elected President in next year's general elections.

He, however, had a brush with the police on Sunday after his convoy was blocked by the force.

Mr Mao was blocked as he tried to proceed to Buwunga Sub-county but the police said the route was not on plan.

The acting District Police Commander, Mr Titus Byaruhanga, told him he could not take any other route out of Masaka other that the one he had used to get to Buyaga in Kyanamukaaka Sub-county where he had addressed a well-attended rally.

"There are a few things we are doing and we want to ensure we give him protection, so he cannot continue," Mr Byaruhanga, told Daily Monitor.

According to DP Secretary General, Mr Mathias Nsubuga, Mao was expected to use the road from Buyaga through Buwunga Sub-county and back to Masaka Town before proceeding to Gomba.

Mr Mao is the second candidate to be handed a party flag to challenge Museveni in the next general elections after the People's Progressive Party endorsed its president and former Local Government Minister Jaberi Bidandi Ssali.




Uganda: Whipping Up Hysteria about Incitement, Museveni Forgets his Chinese Lessons

Kalundi Serumaga

1 March 2010



opinion
Nairobi — The government-controlled New Vision newspaper has accused the now closed Buganda CBS radio of promoting genocide, and likened it to the notorious Radio TV Milles Collines that participated in the Rwanda genocide.
Thus goes the media stand-off between the government and the Buganda Kingdom over the closure of the station, itself a development of a longer-standing conflict over political and cultural space.

Since its threats of abolition and demands for an apology have not worked, the NRM government has been compelled to present some kind of more robust argument to justify keeping the station off air some five months after the disturbances.

With its open deployment of the charge of promoting genocide, stated not just by the government-owned paper, but also the Minister for Information and an army general-cum-presidential security advisor, the government seems to be playing its last card, with uncertain results.

Shortly after the September shutdown, miles of audiotape were taken from the station to be translated into English by a university language department.

Despite a now presumably intimate knowledge among government officials of all that was broadcast on that fateful week, not a single presenter - nor the station itself as a whole - has been convicted in court on related charges.

Many will find it hard to believe that any serious government that caught its subjects planning genocide - possibly the gravest of all crimes - would simply request a mere apology from them, and then let the matter drop.

Buganda's suspicion is that the demand for an apology was in fact an attempt to hoodwink the station into accepting civil liability for the riot damage.

This would have then enabled state-backed "affected citizens" to descend on the station and sue it into bankruptcy and permanent silence.

Since the Kingdom saw that gambit coming, the only approach left to the NRM is to make the open accusation of genocide at every venue except in a court of law, where their accusations would run into all sorts of problems.

The trouble is that the most applicable law on the matter is somewhat even-handed.

On the one hand, there are clear definitions of what constitutes the malevolent targeting of particular groups, be they faith-based or ethnic.

On the other hand, the same law explicitly allows anyone so charged to demonstrate, as a defence, that the only reason they were itemising persons of a certain ethnicity was to point up that group's undue dominance of the state machinery in ways that discriminated against others.

This law was enacted in the earlier, more optimistic days of the NRM regime.

It emerged from the history of the experience of ethnic discrimination by previous regimes.

Partly because of the then state persecution of Uganda-based Rwandan Tutsi refugees, the Baganda and the Banyankole - from which communities the bulk of the then rebel NRM army was drawn - and partly because of the preponderance of northern Ugandans in the then state army, the NRM was particularity sharp in its criticism of previous regimes as being "sectarian."

Today's NRM emphasises the first part of the law, and tries to ignore the second.

The Independent magazine has been at the forefront in Uganda in publishing research that reveals both the predominance of President Museveni's various relatives in state employment, as well as the wider over-representation of persons from western Uganda in high public office. In doing so, it has attracted state hostility.

Indeed, my own work about the same point of ethnic bias seems to be what particularly enraged my jailers and interrogators during my September incarceration.

"Why are you focusing on westerners?" they repeatedly demanded. The irony that virtually all of them were from western Uganda seemed lost on them.

CBS radio's essential problem therefore comes from its having been a forum where the question of the use of the state machinery to acquire large parcels of land in Buganda is frequently dissected.

This topic inevitably invites focus on the current ethnic biases in the distribution of government contracts, jobs and control of the state.

It is this much broader and complex series of discussions that the NRM government now seeks to conflate into the accusation of genocide.

The current approach of drip-feeding partial "evidence" to the public via the state-owned media, while certainly an improvement on the earlier whispering campaign, still falls far short of a mature and responsible effort to resolve a serious matter.

As things stand, the government is faced with a stark choice: Either lift the ban on the station or hand their "evidence" to the Directorate of Public Prosecutions so that charges may be drawn up.

If they were to actually press charges, the NRM would run the risk of having their unparalleled record of nepotistic and ethnically discriminatory public appointments being entered as a defence into the official court record, thereby being reported on and extensively discussed in the media.

But it was precisely this scenario that the media clampdown aimed at suppressing in the first place.

As the Chinese say: You meet your destiny on the very road that you took to avoid it.






Uganda: Cbs' Accusers May Lead US Into Genocide

Nicholas Sengoba

2 March 2010



opinion

Following its closure precipitated by the 2009 September riots, inciting the masses into committing genocide besides abusing the President of Uganda are some of the accusations labelled at CBS - the radio run by the Buganda Kingdom in Mengo.

CBS has variously been compared to Rwanda's Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM) commonly known as Radio Mille Collines which, as an active participant in the Rwanda genocide of 1994, called upon ethnic Hutus to rise up and 'chop the tall trees' or squash the Inyenzi (cockroaches). These were coded messages to kill their Tutsi counterparts.

The comparison takes off on a good note since the ownership of both radios is private. It then crash lands badly as a contrast because RTLM enjoyed strong ties with the government of Habyarimana yet CBS has always been at loggerheads with the NRM government. RTLM was pro-government policies. CBS has been accused of being against government polices like land reforms.

It is claimed that CBS called upon Baganda to take action against "people with long noses who are bent on stealing their land." This reference is understood to mean people from western Uganda. Whether the views expressed by an opinionated caller (like the long nose view) to a radio station or a pundit at a town hall debate are those of a radio station and its management is a subject of debate. What is not debatable is the fact that the 'long nose directive' was neither from the Kabaka or any of his appointed officials and therefore does not constitute official policy of the Buganda Kingdom and its people.

These falsehoods are part of a wider scheme to trivialise the disgruntlement against the NRM. In this game, there is an attempt to portray last September's spontaneous riots as parochial disruptions from Baganda as a group by calling them 'Buganda riots' or 'Kabaka's riots.' Yet among those rioters arrested and detained at the Rapid Response Unit in Kireka were people from various nationalities.

These included one Assimwe and Twinamasiko from western Uganda, who belong to the ethnic groups of people who were supposed to be 'dealt with' by those incited to riot. It is also part of court records that Assimwe went on to plead guilty of taking part in a riot and was sentenced to community service! This is what convinces us to believe a motive behind the closure of CBS other than incitement, making CBS a scapegoat or sacrificial lamb.

One of these could be that there is a small clique that has amassed wealth during the tenure of this government. Many of these people feature prominently in most scandals and corruption deals. They are increasingly feeling a lot of resentment from the general public and are beginning to feel insecure.

One of the sly ways of protecting their ill gotten wealth is by appealing to emotions brought on by ethnic sentiments. They create an impression that those against them, are against them because of their ethnic origin and not necessarily their abuse of power.

To effect this they have created a 'them' against 'us' with the flag bearer of 'them' being CBS radio, its sponsors and followers. They then stretch this animosity to the entire western Uganda creating an impression that all those originating there are under threat from those critical of this clique. This takes us dangerously to the case of the Rwandan genocide. People who feel threatened are easy to organise to defend themselves. It also becomes their interest to keep a government that will protect them in power at all cost.

The sponsors of the genocide formed the uniting Impuza Mugambi (those who have the same goal). It resulted into interahamwe (those who strike together) who carried out the genocide to avert the 'threats.' The accusers of CBS are inadvertently setting the stage for the genocide they accuse CBS of inciting.

Mr Sengoba is a commentator on political and social issues.





Uganda: Activists Ask Govt to Reopen CBS

Ismail Musa Ladu and Al-Mahdi Ssenkabirwa

22 February 2010



[image: image5.png]


[image: image6.png]


Human rights activists want the central government to reopen the closed Central Broadcasting Service saying its continued closure is an infringement on the rights and freedom of expression media.

The activists are also holding the central government responsible for exacerbating last September riots which rocked Kampala and most part of central Uganda.

A report launched last week in Kampala by the Human Rights Network -Uganda titled; Documenting the grave violation of human rights by the State and demonstrators/rioters, recommends that within the shortest time possible the State should reopen the Buganda kingdom-affliated radio.

"The State should reopen the closed radio station, restore the programmes banned and guarantee the enjoyment of basic rights and freedom of expression and the media," reads part of the report.

Efforts to talk to the government spokesperson Ms Kabakumba Masiko, were futile but Army Publicist; Lt. Col. Felix Kulaigye down played the report saying it was not wide enough to cover those who suffered at the hands of rioters.

"I don't agree with that report because I don't think they interviewed those who were clobbered by the rioters and those whose property was stolen," he said on telephone yesterday.

The Broadcasting Council, the industry regulator, revoked CBS's licence on September 10, accusing its presenters of allegedly fanning tribal sentiments during the riots that claimed 27 lives and left hundreds injured.

The HURNET report also asked the government to set up an independent commission of inquiry to investigate the actions of all persons alleged to have perpetrated human rights abuses during the riots.

ICC calls
Buganda's Attorney General, Mr Apollo Makubuya asked the International Criminal Court to intervene like it did in the 2007 post election violence in neigobouring Kenya.

"It is our humble prayer that the ICC intervenes in this so that those who perpetuated violence pay for their sins," he said.




Uganda: Govt Wants CBS to Pay Damages Over Protests

Hillary Nsambu and Andante Okanya

18 February 2010



[image: image8.png]


[image: image9.png]


Kampala — The Government wants CBS, the Buganda kingdom radio, to pay compensation for inciting the public to rise against lawful authority.

In a counter-claim, filed at the High Court on February 12, the Attorney General said CBS should pay the Government "aggravated damages for inconveniences causes as a result of (CBS') unwarranted acts". He did not state the amount. He was responding to a court suit by CBS staff seeking damages from the Government for closing the radio station and depriving them of their livelihood.

The State said CBS "repeatedly allowed and or permitted its broadcasting licence to be used for mobilising and inciting the public to commit violence and to rebel against lawful authority". Referring to the September riots in several parts of Buganda, the Attorney General accused CBS of "sowing seeds of hatred and threatening social cohesion by promoting ethnic prejudice which culminated into lawlessness and eruption and escalation of violence".

The violence, according to the Attorney General, resulted into disruption of business, the loss of lives and destruction of property. He called the suit by the CBS employees "frivolous and vexatious", adding that it should be dismissed with costs. Defending the closure of CBS, the Attorney General said since September 2007, the radio had repeatedly violated the Electronic Media Act and other laws by airing inflammatory statements against the Government.

He noted that although there had been numerous complaints, the radio refused to comply with regulations. "CBS has on many occasions admitted to being in breach of the standards but has not done much to ensure compliance by its staff." He defended the actions of the Broadcasting Council, saying it was carrying out its obligations to enforce standards which apply to all broadcasters.

On Wednesday, High Court judge Vincent Zehurikize adjourned the case to April 20, requesting the lawyers to try and find an amicable solution.

